Kybernetickým útokům se v minulosti museli bránit především velké podniky, ale postupem času a zvýšením zabezpečení těchto podniků se hackeři zaměřili také na malé a střední podniky. A ve více než v polovině případů byli také úspěšní. Jaké jsou formy napadení a jak se mu bránit?
Ve většině případů se jedná o atak e-mailem. V průměru každý desátý z nevyžádaných mailů obsahuje infikovanou přílohu, kterou stačí rozkliknout a útok se stane úspěšným. Je několik způsobů, kterými hackeři „donutí“ lidi prokliknout přiložený odkaz, např.:
1. Útočník se vydává za správce e-mailu a uživatele informuje o tom, že mu nebylo doručeno několik e-mailů. To ale může snadno napravit kliknutím na odkaz, který ho zavede na nebezpečnou stránku. Po kliknutí na něj se automaticky stáhne škodlivý software a malér je na světě.
2. Nejběžnějším trikem provozovaným na firmy je podvodná faktura. Při rozkliknutí se spustí tzv. ransomware, který zašifruje veškerá data nejen na jednom, ale prostřednictvím sítě i na dalších zařízeních. Po zaplacení výkupného hacker slibuje stáhnutí tohoto škodícího softwaru.
V prvním případě se dá útoku jednoduše vyhnout tak, že než uživatel klikne na odkaz, ponechá na něm chvíli stát kurzor a následně se mu v rámečku objeví, na jakou stránku bude převeden. Že se jedná o kybernetický útok lze usoudit z toho, že se bude jednat o neznámou a tedy podezřelou stránku.
Ve druhém případě je nutné zkontrolovat, zda s danou firmou, na kterou se e-mail odkazuje skutečně proběhl nějaký obchod. Pozornost je dobré také věnovat samotné e-mailové adrese, jejíž zvláštní tvar může napovědět, že se jedná o nebezpečný e-mail.
Zhruba tři čtvrtiny procent kybernetických útoků je úspěšná díky selhání lidského faktoru. Proto je pro firmy velmi důležité se zaměřit na kvalitní firemní síť, která dokáže doručení těchto e-mailů zabránit. Na trhu se pohybuje spousta specializovaných firem, které toto zabezpečení nabízí.